Frågor & svar

Något du undrar över? Här finner du de vanligaste frågorna kring Birger Jarls Gymnasium.

Vanliga frågor och svar

Vad är det för antagningspoäng (merit)?

Antagningspoängen varierar år till år beroende på antalet som söker till oss och meritvärdet av deras betyg. Medianvärdet brukar ligga på ca. 220-240 poäng beroende på program/inriktning.

Däremot tycker vi att du inte bör lägga för stor vikt vid tidigare antagningspoäng. Sök istället alla program och inriktningar på skolan, det ökar dina chanser (enormt) att komma in. Det är lättare att byta program när du väl kommit in, än att inte komma in alls.

Kom ihåg att rangordna dina val noggrant. Vill du gå på Birger Jarls Gymnasium så rekommenderar vi starkt att du väljer vår skola som ditt förstahandsval (valrang 1). Vi önskar dig lycka till med din ansökan och håller tummarna för att du får plats på det program du önskar!

När är det öppet hus?

Är du sugen på att komma och besöka Birger Jarls Gymnasium? Vi ser i så fall fram emot att få berätta mer om skolan och välkomna dig till våra fina miljöer. Se aktuella datum för våra öppet hus dagar på denna sida. Glöm inte att du också kan boka privat VIP-visning av skolan, varmt välkommen att kontakta oss.

Kan jag gå en prova-på-dag?

Du kan boka en privat VIP-visning. Då visar vi dig runt i lokalerna, berättar om skolan samt svarar på eventuella frågor du har. I slutet av besöket brukar vi även titta in på en lektion. Det är ett bra tillfälle för dig som är intresserad av att börja på Birger Jarls Gymnasium och få en uppfattning hur det kan vara att gå på skolan.

Hur ansöker/byter jag till Birger Jarls Gymnasium?

För dig som går i årskurs nio:

Skicka in din ansökan via Gymnasieantagningen.
Om du bor utanför Stockholms län söker du via annan sida. Prata med din SYV om du behöver hjälp, så vägleder SYVen dig på bästa sätt.

För dig som redan går i gymnasiet:

Fyll i formuläret på denna sida.
Om du blir antagen måste du skriva ut dig från din nuvarande gymnasieskola innan du kan börja hos oss.

Hoppas vi ses!

När är det upprop?

Uppropet för dig som är ny och ska börja på Birger Jarls:
Vi kontaktar dig i god tid innan uppropet och anger tid och plats där du behöver befinna dig. Du hittar även uppropstiderna som inloggad på Gymnasieantagningen.

För dig som redan går på Birger Jarls:
Du hittar läsårstider i Schoolity > vår skola > läsårstider.

Kan jag få en betygskopia?

1. När du slutat skolan överför vi examensbeviset till nationella betygsdatabasen. Läs mer på antagning.se

2. Vill du ha en fysisk eller digital kopia kan du beställa det via Stadsarkivet.

3. Du kan också besöka skolan med legitimation så hjälper vi dig med kopia eller översättning till engelska. Vi får inte maila handlingen om du inte är på plats i skolan fysiskt.

4. Kom ihåg att du även fick avgångsbetygen i handen när du slutade skolan 🙂

Om du ännu inte slutat skolan kan du själv skriva ut/spara ned betyg via studieplanen i Schoolity.

Får jag SL-kort?

Ja, du kan få ett SL-kort om du går på Birger Jarls Gymnasium. Kravet som vi förhåller oss till är att du är folkbokförd i Stockholms län och har längre än 6 km från skolan. Denna regel kommer från kommunerna och därmed utgår vi från detta när vi delar ut SL-kort.

Var äter man lunch?

I skolans egna matsal dit färdiglagad mat levereras dagligen (catering).

Gäller fr.o.m. HT2024.

Har man idrott på skolan?

Ja, Idrott och hälsa 1 är en en obligatorisk kurs och därmed läser alla elever kursen i årskurs 1. Forskning påvisar även att fysisk aktivitet i skolan har positiv inverkan för eleverna. Tack vare idrottslektionerna förbättras både motoriken och de övriga resultaten i skolan. Den fysiska aktiviteten medför helt enkelt piggare elever med bättre koncentrationsförmåga och hälsa.

Däremot är inte Idrott och Hälsa en obligatorisk kurs i årskurs 2 och 3. Men du som elev har möjlighet att lägga till kursen Idrott och hälsa 2 som individuellt val, om du gillar fysisk aktivitet i olika former.

Hur vet jag vilket program jag ska välja?

Vi har full förståelse inför att det kan vara ett svårt val. Valet du tar kommer påverka både din vardag och framtid. Därför är det viktigt att känna in vad som intresserar dig och därefter välja ett program som du tror kommer att passa just dig. En trygghet inför valet är att alla våra program högskoleförberedande. Det ger dig en stabil grund och förbereder dig för framtiden, oavsett vilket program du väljer.

Så vårt tips är att inte sätta för mycket press på dig själv. Oavsett vilket program du väljer att inrikta dig på kommer det inte sätta käppar i hjulet för dig om du vill byta bana i framtiden. Vi är ett steg på din resa, men du har hela livet framför dig att uppnå dina drömmar och mål.

Läs igenom beskrivningen av alla våra program för att skapa en tydligare bild av vilket program som skulle passa dig bäst genom att klicka här.

Hur räknar jag ut mitt meritvärde?

Det kan vara intressant att räkna ut meritvärdet och se ditt resultat. Meritvärdet kan i sin tur användas för att se vilka chanser du har att komma in på de program som intresserar dig. Det maximala meritvärdet som du kan få är 340 poäng, om du läst till moderna språk. Om du inte är det är totala värdet 320 poäng.

Här är poängen för respektive betyg:

A = 20
B = 17,5
C = 15
D = 12,5
E = 10
F = 0

För att räkna ut ditt meritvärde summerar du värdet av de 16 bästa ämnesbetyg du har. Kom även ihåg att addera en extra kurs om du läst moderna språk eller annat språkval.

Om du vill räkna ut ditt meritvärde men tycker att det verkar krångligt så kan vi rekommendera ett verktyg från allastudier.se, klicka här för att få hjälp.

• Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Obligatoriskt fält

Ansök nu

Investera i din framtid

Skapa en stark grund för din framgång!